Sedan 2017 bedrivs på regeringens uppdrag en nationell försöksverksamhet med praktiknära skolforskning, benämnd ULF (Utbildning, Lärande & Forskning). Försöksverksamheten ska utveckla och pröva samverkansmodeller för praktiknära forskning mellan akademi och skola, och verksamheten kommer att permanenteras från 2025.
Under försökverksamhetsåren har Chalmers bedrivit forskningsprojekt tillsammans med några av Chalmers övningsskolor kring t.ex. aktivt lärande, laborationsgenomförande och programmering och lärande i matematik.
Chalmers modell för praktiknära forskning är läsårsbaserad enligt följande modell.
- Projektförslag från Chalmers övningsskolor skickas i mitten på våren.
- Projekt utvärderas ur tre aspekter: genomförbarhet, tillfört värde samt tillgång till lämplig forskare på Chalmers. Dialog med förslagsställarna sker under denna fas.
- Information om vilka projekt som blivit utvalda lämnas i slutet på våren. Ett avtal undertecknas mellan Chalmers och övningsskolan.
- Under hösten samverkar Chalmersforskaren med deltagande gymnasielärare på övningsskolan för att forma projektet. Förslag på examensarbete skall formas och synliggörs för Chalmersstudenter i mitten på hösten.
- Får projektet napp på examensarbetare kommer dessa att bidra med många hundra timmar till projektet under våren.
- I tillägg till examensarbetesrapporten är det önskvärt med en gemensamt författad rapport som publiceras i lämpligt forum.
Ansvarig för ULF: Philip Gerlee, gerlee at chalmers.se
Pågående ULF-projekt
Användning av AI bot i undervisningen för att träna elevernas förmåga att interagera med människor i en professionell kontext, Franklins gymnasium
Effekten av E-prov i matematik (forts), NTI-Johanneberg
Avkodning inom problemlösning, NTI-Kronhus
Undervisning för att stärka elevers förmåga att lösa ekvationer, NTI-Kronhus
Genomförda ULF-projekt
2023/2024
Elevgenererade ledtrådar som stödstruktur vid matematisk problemlösning, Franklins gymnasium
Progression i värdeskapande lärande på teknikprogrammet: En stegvis modell för att stärka elevers engagemang och förmåga, Franklins gymnasium. Examensarbete skrivet av Edvin Meijer: A two-fold analysis of Value Creating Learning
Effekten av E-prov i matematik, NTI Johanneberg. Examensarbete skrivet av Åke Svensson och Filip Vesterberg: Frequent Passing Grade-tests: A study on the impacts of frequent tests at passing grade-level
on students and teachers in upper secondary school mathematics
TestBaserat Lärande (TBL) i matematikundervisningen, Hulebäcks gymnasium. Examensarbete skrivet av Olle Burman och Florian Lundblad: Test-based learning in upper secondary school
mathematics: A study on the effect and experience of test-based learning for students and teachers
Undervisning för att stärka elevers förmåga att lösa ekvationer, NTI Kronhus
2022/2023
Effektiv distansundervisning som nyttjar eleverna som resurs för varandra, Franklins gymnasium
Värdebaserad undervisning inom teknikprogrammet, Franklins gymnasium
Visualisering av matematiska begrepp, NTI-gymnasiet Johanneberg. Examensarbete skrivet av Vidar Ericsson & Fuad Jaweer: Lesson Design and Evaluation of Programming in Mathematics Education: A Study of Experiences and Opinions about Using Programming for Teaching Integral Concepts in a High School Setting
2021/2022
Ökad inkludering genom VR och 360-teknik, Aranäsymnasiet
Eget laborativt arbete eller demonstration i fysikundervisningen? Aranäsgymnasiet
Programmering i matematikundervisning på gymnasiet, NTI-gymnasiet Johanneberg
2020/2021
Att undervisa integraler med programmering, NTI-gymnasiet Johanneberg
Videogenomgångar i IT-undervisning, Lindhomens tekniska gymnasium
2018/2019
Lesson study om aktivt lärande i fysik, Hulebäcksgymnasiet
Begreppslig utveckling i matematik genom programmering, NTI-gymnasiet Johanneberg