Master Teacher Retreat avslutat

Då var konferensen avslutad. Lördagens konfernes var tre stycken 75 min pass där man fick välja vad man var intresserad av. Allt från vad mästarlärarnas roll är på universiteten till hur man bättre ska jobba med fortbildning både för alumni och mentorlärarna.
Det var en härlig blandning med Master teachers från många olika universitet här i USA som Åsa tidigare har nämnt. Många med flera års erfarenhet men även en del som precis börjat, precis som jag och Åsa. Under retreaten diskuterades många av de problem- och utvecklingsområden som de ser sig ha. Vilket var väldigt intressant. Alla var väldigt trevliga och hjälpsamma och vi har känt oss extremt väl omhändertagna.

Tiden går fort när man får jobba med saker som intresserar en och det har knappt märkts att vi varit här sen i tisdags.

Ikväll ska vigå på en konsert tillsammans med två lärare från Idaho.
Under morgondagen ska vi försöka se lite av universitetsområdet och kanske även delar av centrala Austin innan det bär av hemåt igen.

Må väl

Ingemar

“Master Teacher Retreat” inleds

Under förmiddagen på fredagen avslutades UTOP-träningen som vi ägnade hela torsdagen åt. Vi har lärt oss mycket om att utvärdera undervisning på 1,5 dag, och vi inser också att själva övningen att analysera lektioner ger perspektiv på den egna undervisningen. Under en framtida handledarutbildning räknar vi med att en liknande work-shop blir ett värdefullt inslag, och vi tror att det också vore värdefullt för våra studenter.

Vi var på ett fantastiskt ställe och åt lunch. Det var inrymt tillsammans med en bensinstation, och man satt vid långbord och åt “barbeque”-kött direkt på borden. Personalen var väldigt hjälpsamma när de insåg att vi inte kom från texas, så vi fick chans att provsmaka det mesta innan vi bestämde oss för vad vi ville äta.

På eftermiddagen inleddes “Master Teacher Retreat” som är en samling av mästarlärare från alla de universitet som har Uteach-programmet. Programmet startade i Austin och har spritt sig till 34 olika universitet runt om i USA, och följs av totalt ca 6000 studenter. Det finns totalt cirka 100 mästarlärare varav ca hälften var på plats.

Efter ett inledande anförande som handlade om fortbildning för mästarlärare, vidtog sociala aktiviteter, eftersom den mer seriösa delen kommer äga rum under lördagen.

Först hade vi en klassisk mingelövning så att alla skulle lära känna folk från andra universitet. På så sätt lärde vi känna lärare från Little Rock, Arkansas  Boise Iowa och en massa andra platser i USA (huvudsakligen sydöstra delen). Ingemar hamnade med kollegor som också var intresserade av den lokala musikscenen, Austin är känt för att vara ett centrum för levande musik med massor av klubbar där olika band uppträder på kvällarna. Efter middagen drog vi alltså ner till centrala Austin, besökte tre väldigt olika ställen och hade en fantastisk kväll!

 

UTOP-training torsdag

Ännu en fantastiskt lärorik dag. Hur ofta får vi i lärare möjligheten att besöka andra lärares lektioner ena dagen för att sedan nästa dag få bra verktyg till att utvärdera lektioner?

Torsdagen ägnades åt vårt huvudsyfte med resan, att få insikt i hur UTeachs metoder för utvärdering av lärarstudenters praktik ser ut. De har gjort mycket forskning kring detta och har väl genomarbetade bedömningsmatriser. Dagen ägnades åt att vi alla fick titta på filmer från riktiga lektioner upplaggda av TIMSS. Vi fick sedan sitta i små bikupor och utefter UTOP-kriterierna tillsammans diskutera vad vi tyckte om dessa lektioner. Detta var mycket givande och tiden sprang verkligen iväg då det var ett väldigt aktuellt ämne för alla. Då vi vet hur svårt det är att göra bra bedömningar vid de klassrumsbesök man gör och samtidigt försöka vara så objektiv som möjligt. Det var länge sedan man kände att man lärt sig så mycket kring sitt eget yrke som under denna resan.

Dagen avslutades med att vi tillsammans med nÃ¥gra mästarlärare frÃ¥n Dallas Ã¥kte till en mexikansk restaurang för att fÃ¥ testa pÃ¥ en av de andra specialiteterna här i Texas. Nu har vi dÃ¥ ätit tvÃ¥ av tre av deras specialiteter. De är tydligen steka, mexikanskt och BBQ. Undrar vad vi ska äta imorgon…
/Ingemar & Ã…sa

Besök på High school

Resan till Austin var lång och tröttsam. Vi missade vår anslutning i Houston så när vi kom fram till hotellet hade vi varit på resande fot i 23 timmar och var helt utmattade. Igår hade vi en packad dag med besök på Austin High School. Väldigt intressant dag med 3 olika lektionsbesök och möjlighet att äta lunch med de naturvetenskapliga lärarna så vi kunde utbyta erfarenheter med dem.

Vi började dagen med besök på en algebralektion som handlade om exponentiell tillväxt. Lektionen var planerad in i minsta detalj, vilket innebar att läraren hade en timer som han satte på för de olika aktiviteterna. Vi var lite förundrade över att eleverna inte någon gång protesterade över att de inte hann med, eftersom det bland annat var ett läxförhör som skulle hinnas med på 15 minuter. Uppenbarligen är eleverna helt införstådda med att tiderna är absoluta så hinner man inte så är det inget att göra åt. Under den 1,5 timme som lektionen pågick så blev det i alla fall väldigt mycket gjort. Däremot fanns inte mycket tid för eftertanke för eleverna vilket gör att man kan ställa sig frågande till hur mycket inlärning som sker.

Därefter träffade vi en grupp elever och deras lärare som jobbade tillsammans i ett program som kallas “Academy of Global Studies” som är ett mer sammanhållet program där eleverna jobbar mer ämnesöverskridande. De berättade om projekt de jobbat på i samband med resor genomfört. Eleverna vi träffade gick sitt sista år och hade varit i New Orleans och Costa Rica, och en resa till Spanien planeras till senare i vår. I samband med resorna gjorde eleverna också volontärarbete (de hade så vitt jag förstod huvudsakligen murat och målat). Eleverna berättade också om sina fritidsintressen och framtidsplaner, och man måste konstatera att de i mycket liknar dem som svenska ungdomar har.

Efter lunch tillsammans med kemi och fysik-lärarna delade vi på oss och genomförde var sitt lektionsbesök i kemi och fysik. Jag besökte en fysiklektion som handlade om rörelsemängd och impuls och Ingemar besökte en kemilektion där eleverna repeterade inför sina slutprov. På min fysiklektion var eleverna ca 15 år dvs mycket yngre än vad våra elever är när de studerar motsvarande ämnesinnehåll. Jag tyckte att det var ganska klart att det inte var särskilt många av eleverna som egentligen förstod begreppen utan de följde ett mönster för att räkna ut ett resultat. De gjorde dock en laboration där de skulle konstruera stötfångare för att minimera kraften vid en kollision. I grunden en bra lab-idé som jag kanske kommer att använda någon gång.

Under hela dagen hade vi förmånen att guidas av Pamela Powel som är den första mästarläraren som anställts av UTeach. Efter skolbesöket följde hon med oss till ett köpcentrum där Ingemar köpte en Ipad och vi båda shoppade jeans (som är väldigt billigt i USA). Därefter festade vi på steak och fick förstås alldeles för mycket mat.

Vi har tagit en del bilder som jag skall lägga upp senare när jag hunnit konvertera dem till ett hanterbart format./Åsa

 

Nästan framme i Austin

Nu har vi varit på resande fot ett bra tag under dagen och lyckades med att missa det planerade planet från Houston till Austin. Dock inga större problem då nästa plan gick två timmar senare. Vi lyckades istället få lite mat i magen få tag på internet och ringa Elisa på UTeach som ordnat med ett gediget program för oss imorgon onsdag. Vi får besöka två matematiklektioner och Åsa får gå på en fysiklektion och Ingemar en kemilektion på någon Highschool någonstans i Austin. Blir detta resans höjdpunkt undrar vi? I vilket fall som helst ska det bli väldigt intressant att få besöka en Highschool.
/Ingemar & Åsa

På väg till Texas!

Jag och Ingemar åker till Texas i morgon bland annat för att besöka “Master Teacher retreat” som arangeras av uTeach i Austin. Vi kommer fortlöpande att rapportera om våra upplevelser. /Åsa