En lördagsförmiddag för nationella prov

I lördags anordnade VO ett event, kallat VO-dagen. Inför nationella proven i matematik ute på gymnasieskolorna bjuder VO in gymnasieelever till föreläsningar, mattestugor m.m. för att hjälpa eleverna att förbereda sig. Eventet genomförs varje år, och är VOs största återkommande evenemang. Omkring 20 mentorer deltog, varav 3 höll föreläsningar, för att stödja de ca 150 gymnasieelever som dök upp. Det här blogginlägget skulle handlat om hela eventet, men då jag föreläste i stort sett hela tiden hade jag inte möjlighet att gå runt och observera. Istället tänker jag att jag beskriver det jag gjorde och hur föreläsningarna gick.

Strax innan kl 10 på lördagsmorgonen träffade jag en VO-mentor (och medlem i Mathivation), samma som jag pratade med på tåget till Arvika, vid Grönsakstorgets spårvagnshållplats i Göteborg. Han liksom jag skulle föreläsa på VO-dagen, och var också smått nervös. Trots att jag haft mycket praktik som lärare tyckte jag att det var lite läskigt att jag skulle föreläsa, eftersom det skulle vara många fler elever i föreläsningssalen jämfört med i ett vanligt klassrum. Salen, Vasa C, har 92 sittplatser som senare under dagen fullsattes.

Vi åkte upp till VOs kontor och träffade de andra som skulle hjälpa till, för att förbereda byggnaden på Sandbergs Allé 8 där vi skulle vara. Fram till kl 12 satte vi upp rollups, ställde fram kaffe osv osv. Jag spenderade största delen av tiden med att repetera min föreläsning, och sedan började jag ta emot elever. Vi bockade av dem som anmält sig och räknade dem som inte gjort det, för att få lite statistik på hur många som dök upp. Min föreläsningssal fylldes som sagt, och 12.15 satte vi igång.

Syftet med föreläsningen var att ge eleverna en översikt över kursen matte 1c. Förberedelserna var att gå igenom ett gammalt nationellt prov samtidigt som jag bockade av centrala innehåll i kursen. Jag tog fram typiska grundläggande uppgifter (E-nivå) till varje avsnitt, som t ex algebra, potenser, ekvationer, procent, vektorer osv. Sedan tog jag fram frågor på C-nivå där jag kombinerade två eller flera centrala innehåll, ofta ekvationer och något annat. Till slut förberedde jag tre A-uppgifter, ifall vi skulle ha tid för det (väldigt ambitiöst, bara en timmes föreläsning).

För att hinna allt skrev jag upp texten till några av frågorna på tavlan redan innan föreläsningen, och när vi körde igång förklarade jag för eleverna genom att säga något i stil med “Jag kommer köra igenom grunderna till alla avsnitt i matte 1c tillsammans med några E-nivå-uppgifter, för att ni ska få dem uppfräschade, sedan kommer jag göra lite svårare uppgifter där vi använder verktygen vi fått från grunderna för att lösa uppgifter där de olika avsnitten kombinerats. Om jag hinner gör jag även någon A-uppgift. Jag kommer köra på ganska snabbt för att vi ska hinna allt. Undrar ni något får ni gärna fråga, men ni kan också anteckna det och be om hjälp från mig eller någon annan från VO efter föreläsningen. Vill ni ha hjälp med fler svåra uppgifter kan ni få det i våra mattestugor också, där kommer vi ha gamla utskrivna nationella prov.”

Jag speedade verkligen igenom allt, men i en takt som ändå kändes bra. Jag försökte vara effektiv men upprepade ändå ofta det jag sagt och lämnade små pauser i mitt tal för att eleverna skulle få tid att låta saker sjunka in lite. Vid ett tillfälle frågade jag eleverna om det gick för fort fram, men de svarade att “Nej! Det är bra, kör på!”. Jag utvärderade inte föreläsningen på något sätt, något som jag önskade att jag gjort lite snabbt, så att jag kunde förbättra till nästa pass.

Efter den första föreläsningen var det lunch, sedan föreläsning två, matte 1c igen med precis samma upplägg en gång till för nya elever. De allra flesta hade kommit på den första föreläsningen och därför kom bara ca 20-25 till nästa. Jag tog det lite lugnare då jag fick lite fler frågor. Efter föreläsningen, när det var dags för rast, sa jag att det var fritt fram att ställa frågor innan nästa föreläsning. Det slutade med att vi gick igenom några uppgifter och körde ett improviserat övnings-muntligt prov för några som var nervösa inför det, totalt 1½ timme till, då inga fler kom för att gå på den sista föreläsningen. Den stunden kändes väldigt givande, och jag och eleverna sa att vi skulle mötas idag igen, måndag, på VOs drop-in, så att de kunde ställa fler frågor.