Blogginlägg 3 – Kvalitetsarbete Unikum

Hej, jag fick tillfälle att följa med Rektorn och C ner till Falkenberg på ett möte med rektorer från alla grundskolor i Falkenbergs kommun. Det kändes spännande att få se något nytt, något utanför skolans väggar, att få följa med på sånt jag inte vet något om sedan tidigare, sånt som inte syns när man själv är elev eller vikarie.

Mötet handlade om skolornas lärplattform Unikum och om hur de kan använda den på ett bra och likvärdigt sätt. Till en början gick de igenom dokument där skolorna sen tidigare fått fylla i hur de redan använder Unikum, detta tror jag var för att kunna diskutera på vilka sätt lärplattformen är användbar så att de skolor som inte använder plattformen så mycket kan ta lärdom av de andra. Det intressanta kom in när de började diskutera hur mycket vårdnadshavarna kan se när de loggar in på Unikum. Vad ska göras tillgängligt för eleven, vårdnadshavaren, samt för andra lärare? Vad är okej och vad är inte okej att skriva? Hur gör man när en elev byter skola eller lärare? Kan det som en tidigare lärare skrivit “följa med” eleven? Det upptäckte att det finns en liten miss i hemsidan, att när en lärare gör en kommentar till en bedömning och sen att en annan lärare skriver en kommentar efteråt ser det ut som att den senaste läraren skrivit allt. En lösning på det är att som lärare alltid skriva under med datum och namn efter varje kommentar, men kommer alla lärare komma ihåg det?

Något jag funderar över är hur väljer kommunerna vilken lärplattform de vill använda? Vad jag fattat det som finns det väldigt många olika. Vad händer när en elev flyttar mellan två kommuner som inte använder samma lärplattform? Är säkerheten tillräcklig på dessa plattformar? Skulle det gå att hacka hemsidan och komma åt känslig information om elever? Finns det någon annan metod för att kommunicera med elever och vårdnadshavare, samt för att kunna föra in bedömningar? Vad händer när nätet ligger nere? Så sent som i torsdags låg Skolans internet nere flera timmar och ett problem som uppstod då var att några elever som har skrivsvårigheter och som brukar sitta med NOMP (en matte-app) helt plötsligt inte kunde göra något under lektionen. Hur jag hanterade det kommer i ett senare blogginlägg.

2 reaktioner till “Blogginlägg 3 – Kvalitetsarbete Unikum”

  1. Kul med utflykt! Speciellt att samverka över skolorna så, det måste varit berikande på många sätt! 🙂

    Du verkar var lite kritisk till lösningen, det tycker jag är roligt att läsa. Då måste man ta lite ställning. Hur tycker du själv om detta verktyg? Underlättar det för elevernas lärande?

    Du ställer många och väldigt intressanta frågor! Det hade också varit spännande att höra hur du resonerar om svaren och vad du kommer fram till när du observerat och identifierat en fråga 🙂

    1. Jag har inte själv kommit i så stor kontakt med Unikum så har svårt att säga om jag tycker det är bra eller inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *