Det globala mastersprogrammet

Det senaste har jag hjälpt till med förberedelserna inför pilotkursen Environmental Policy Instruments som ska gå denna våren. Kursen ska gå på Chalmers men också ha delar och samarbeten med andra länder. Jag har suttit med på möten om hur strategin ska se ut, vilka övningar som ska ordnas och hur videosen ska spelas in. Vad är då detta för kurs och vad är målet med den? Det är några av frågorna jag ska försöka besvara i detta inlägg.

Det långsiktiga målet är att ha ett globalt mastersprogram i kanske så mycket som ett tiotal länder. Detta program ska bygga på det kontaktnät av forskare som EfD har. Programmet ska bestå av kurser med ledande professorer inom sina områden som håller varje kurs. Någon av kurserna kommer ha sitt huvudsäte i Göteborg, någon i Colombia, någon i Kina och så vidare. Merparten av undervisningen kommer att ske online med flippat klassrum som format, sedan kommer det finnas tid för diskussion och övningar (och även andra aktiviteter som rollspel) på respektive lärosäte på plats och även samarbetsövningar och diskussioner på forum mellan länder. Efter videos och inläst kursmaterial kommer det finnas frågor online. Detta dels för studenternas inlärning och försöka minnas viktiga delar från kursmaterialet. Dels för att lärarna ska kunna ta del av resultatet och se vad eleverna tyckte var enklare och vad som eventuellt behöver tas upp igen en extra gång i klassrummet.

Några av fördelarna med programmet är att det kommer vara utmanande och lärorikt för studenterna att försöka ta sig till av perspektiv från studenter från andra länder. Något som är speciellt viktigt inom ett internationellt område som miljöpåverkan och hållbar utveckling. Dessa flertalet olika perspektiv och forskare som är experter inom sina områden från olika länder kommer tillsammans kunna konstruera ihop ett finjusterat mastersprogram. En annan fördel är kostnaden, ett sådant program där mycket av undervisningen sker online kommer kunna minska på de lokala kostnaderna för universiteten.

Förhoppningsvis kommer detta på sikt att ge flertalet skickliga klimatforskare och förhandlare med ett globalt perspektiv och som tagit del av erfarenheter och synsätt från stora delar av världen.

Från kommentarerna:

Upplägget med videos med övningsfrågor efteråt påminner mycket om vad jag fått göra i MOOCs på edx.org. Väldigt effektivt sätt att lära sig tycker jag, och roligare än att bara läsa/kolla på videos utan att få feedback. Tar kursledarna inspiration från sådana typer av onlinekurser? Chalmers har ju gjort MOOCs tidigare så kan tänka mig att det finns tidigare erfarenhet att bygga på.

Undrar också vilket tekniskt system de använder för att göra kursen tillgänglig online? Skapar de sådant själva?

Svar: Jag uppskattade också det upplägget! Visst tar de inspiration därifrån. Min handledare har dessutom redan designat ett par MOOCs för andra kurser på EdX. Även jag tar förstås inspiration därifrån nu när jag är med och designar upplägget på denna lärandeplattformen.

Kul att du frågar om tekniska system, kan tänka mig att du har en del erfarenhet i frågan. Nästa gång vi ses kan du få ta en snabb titt på det systemet vi använder nu om du vill och gärna komma med lite feedback om du kommer på något! Det är en ny plattform som används i denna kursen nämligen. EdX som du nämner har fungerat bra tidigare men nu ska vi prova Chalmers nya plattform Canvas, som ska ersätta PingPong. Den har en del fördelar då alla studenter på Chalmers kommer att använda den på sikt (med största sannolikhet, tror det är vissa förhandlingar som fortfarande pågår). Så den finns lättillgänglig och kommer förhoppningsvis kännas bekant för studenter på sikt. Dessutom har den ett par användbara funktioner såsom möjlighet till att svara på frågor/quiz efter videon som föreläsaren sedan kan se innan lektionen och på så sätt veta vad som var svårare/lättare. Det kommer dessutom finnas möjlighet att dela dokument och att kommentera i dem direkt på plattformen. Sen har ju EdX sina styrkor också förstås. Något jag snabbt tänkte på när jag jämförde dem var att EdX ger en något tydligare känsla av progression, att du kan klicka av del efter del och att det finns ett litet flöde som visar hur långt du kommit. Lite behavioristiskt skulle det kanske gå att säga.

Tack för denna veckans frågor!

2 reaktioner till “Det globala mastersprogrammet”

  1. Upplägget med videos med övningsfrågor efteråt påminner mycket om vad jag fått göra i MOOCs på edx.org. Väldigt effektivt sätt att lära sig tycker jag, och roligare än att bara läsa/kolla på videos utan att få feedback. Tar kursledarna inspiration från sådana typer av onlinekurser? Chalmers har ju gjort MOOCs tidigare så kan tänka mig att det finns tidigare erfarenhet att bygga på.

    Undrar också vilket tekniskt system de använder för att göra kursen tillgänglig online? Skapar de sådant själva?

    1. Jag uppskattade också det upplägget! Visst tar de inspiration därifrån. Min handledare har dessutom redan designat ett par MOOCs för andra kurser på EdX. Även jag tar förstås inspiration därifrån nu när jag är med och designar upplägget på denna lärandeplattformen.

      Kul att du frågar om tekniska system, kan tänka mig att du har en del erfarenhet i frågan. Nästa gång vi ses kan du få ta en snabb titt på det systemet vi använder nu om du vill och gärna komma med lite feedback om du kommer på något! Det är en ny plattform som används i denna kursen nämligen. EdX som du nämner har fungerat bra tidigare men nu ska vi prova Chalmers nya plattform Canvas, som ska ersätta PingPong. Den har en del fördelar då alla studenter på Chalmers kommer att använda den på sikt (med största sannolikhet, tror det är vissa förhandlingar som fortfarande pågår). Så den finns lättillgänglig och kommer förhoppningsvis kännas bekant för studenter på sikt. Dessutom har den ett par användbara funktioner såsom möjlighet till att svara på frågor/quiz efter videon som föreläsaren sedan kan se innan lektionen och på så sätt veta vad som var svårare/lättare. Det kommer dessutom finnas möjlighet att dela dokument och att kommentera i dem direkt på plattformen. Sen har ju EdX sina styrkor också förstås. Något jag snabbt tänkte på när jag jämförde dem var att EdX ger en något tydligare känsla av progression, att du kan klicka av del efter del och att det finns ett litet flöde som visar hur långt du kommit. Lite behavioristiskt skulle det kanske gå att säga.

      Tack för denna veckans frågor!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *