Välkommen!

Hej och välkommen till min blogg!

Mitt namn är David Spånslätt och är 26 år gammal. Jag går för tillfället på ett masterprogram på chalmers kallat Lärande och Ledarskap. Programmet fokuserar på utbildning och ledarskap på både skola och i övriga delar av arbetslivet.

Den praktikplats jag hamnat på är Volvo Car Corporation, eller förenklat, Volvos målerifabrik i Torslanda, även kallat TB. Jag har under några år arbetat här som flexpolare och har funderat mycket kring hur organisationen styrs. Dels för att det är ett såpass stort och omfattande företag, tycker jag att det är intressant att se hur alla bitar faller på plats. Dels för att jag själv har varit anställd som operatör (de som utför det fysiska arbetet i fabriken) och har känt av hur beslut påverkat mig och hur det mottagits av personal där jag jobbar/jobbade. Jag ser det här tillfället som en ypperlig chans att få ett annat perspektiv på en organisation som Volvo.

Jag ska under 4 veckor följa en produktionsledaren på täcklackskontrollen. Arbetsuppgifterna på täcklackskontrollen består av att kontrollera färdigmålade karosser och slipa bort och fixa eventuella ojämnheter som uppstår när färgen målas på.

Produktionsledarens roll är att se till att man når den önskade kvalité och att man levererar karosserna vidare till en specifik avdelning i fabriken. Då arbetet inkluderar både anställdas fysiska arbete och robotars, uppstår det ibland problem som påverkar flödet i fabriken. Då är det upp till personal att rapportera detta så att det finns en klar bild för åtgärder. Produktionsledaren får information från lagledarna som hanterar operatörerna. Produktionsledaren för sedan vidare detta till produktverkstadschefen som i sin tur för vidare det till fabrikschefen.

Volvo är en hierarisk organsiation då det finns många anställda. Informationen flödar nedifrån och uppåt, där rätt information ska hanteras på rätt ställe. Informationen förmedlas vanligtvis i möten mellan de olika cheferna på respektive nivå och åtgärder vidtas därefter. Utöver de nämda chefsposter och operatörer, finns det även andra positioner. Tekniker, som bland annat fixar haverier på olika ställen i fabriken. QD (quality and delievery), vars huvudansvar är att kontrollera flödet och rapportera avvikelser.

Mycket av det som händer i fabriken kontrolleras genom siffror. Hur många karosser som levereras och hur det förhåller sig till målet. Hur många felaktiga karosser som skickas tillbaka för bättring (mäts i procent) och mycket annat. Dessa siffror rapporteras sen till rätt del i hierarikin för granskning.


bild-over-hierarikin
En förenklad bild över hierarkin i målerifabriken.


Fabriken står aldrig stilla utan rullar på dygnet runt. Detta innebär att man jobbar i skift. På måleriet är det 2-skift vilket innebär att man varannan vecka jobbar dag och varannan kväll. Undantag är natten som alltid jobbar natt. Det gäller dock endast TB då monteringen (TC) jobbar samma skift varje vecka. Detta leder till ett spännande förhållande kring arbetssätt och ledarskap. Detta och mycket mer kommer diskuteras på denna blogg!

Ha de fint!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *