Blixthalka blev en spännande vecka på kontoret!

Min andra praktikvecka började med att jag i sedvanlig ordning blev upphämtad av Jonathan. Idag var det Kungshamn som stod på schemat men när vi närmar oss Stenungsund blir vi tvungna att vända på grund av ren blixthalka som gjorde det omöjligt att komma fram.

Istället för de planerade kundbesöken åkte vi in till kontoret i Gårda. På kontoret sitter säljarna (då de inte är ute på vägarna) tillsammans med teknisk support, produktexperter, ekonomi-, marknad- och orderavdelning samt VD för Sverige. Jag har under ett tidigare besök hälsat på många av de som sitter på kontoret men dagen gav möjlighet att hälsa på och prata med de jag tidigare inte träffat.

Jag var under hösten på Svenska Mässan där ifm ställde ut. Väl där pratade jag med lite olika säljare och tekniker och fick reda på att de även sysslar med utbildning i viss utsträckning. Ifm utbildar kunder vid behov och har inte något särskilt material eller färdiga kurser. På mässan la jag därför fram förslaget om att hjälpa ifm med deras utbildningar i samband med ett exjobb. Idag tog jag därför även tillfället i akt att prata med de tekniker som har hand om den utbildning som sker, för att höra mer om vilket behov de har och vad de behöver hjälp med. Det visade sig att behovet finns från flera olika kunder, däribland Chalmers, att bli utbildade inom olika områden som ifm är verksamma i.

Senare under eftermiddagen visade Jonathan lite mer om de produkterna han säljer mest av och jag tog tillfället i akt att tala med teknisk support som visade mig labbet de har i byggnaden. I labbet utför teknikerna exempelvis tester på produkter efter förfrågan av kunder och sätter ihop ”testkit” som kunderna kan prova.

Under onsdagen var Jonathans ursprungliga plan att åka till Jönköping för mässa men han ändrade detta med kort varsel till att sitta inne på kontoret. Jonathan hade ingen direkt plan för dagen så jag passade på att lära mig mer om produkterna som ifm electronic säljer. Till att börja med fortsatte Jonathan att visa lite mer om produkterna han är ute och säljer hos sina kunder. Han förklarade om vad fördelarna är med deras smarta system. Kort sagt handlar det om att man på ett enkelt sätt kan övervaka sina givare och sensorer och få ut en mängd mer information än från ett traditionellt system. Detta är delvis vad ifm riktar in sig på, att skapa smartare system och kommunikation hos sina kunder. För att ytterligare fördjupa mig i hur signalerna behandlas och hur övervakningen sker så spenderade jag ett par timmar hos en av teknikerna som gav massa spännande information om ”industri 4.0” som dessa nya system går under. Han visade exempelvis hur han på sin egen datorskärm kunde se hur processen på ett större företag här i Sverige ser ut i realtid.

Förutom större produktkännedom som kommer att hjälpa mig att förstå vad Jonathan pratar om när vi är ute på besök i fortsättningen så har jag även satt mig in i hur Jonathan gör när han tar kontakt med nya och befintliga kunder. Jonathan har ett system där han ser sina nuvarande kunder och vad de handlar i nuläget. Utifrån registret ringer Jonathan upp kunderna dels för att kolla läget men även då han har någonting nytt han vill presentera för dem. Det gäller därför att ha kännedom kring vad företagen sysslar med. Exempelvis gäller det att lyssna till vad företagen har aktuellt i dagsläget och om man kan hjälpa dem. Förutom befintliga kunder letar Jonathan även nya kunder. De nya kunderna får han kontakt med på olika vis såsom mässor, rekommendation från befintliga kunder och nyhetsblad etc. De flesta av Jonathans besök är dock till befintliga kunder och handlar om att arbeta för ett fortsatt samarbete.

Jag tar efter dagen med mig att både sälj- och teknikeryrket innefattar mycket lärande. ifm arbetar med tekniskt avancerade produkter och system och kunden vill gärna förstå vad de köper. Om man inte når fram till kunden med hur produkten fungerar kommer det att bli svårt att sälja någonting.