Vecka 1

Så var det söndag och dags att skriva mitt första blogginlägg från praktiken.

Jag är på en grundskola och det har varit höstlov denna veckan så det har inte hunnit hända så mycket ännu så inlägget blir ganska kort denna gång.

Skolan jag är på ligger i Kungsbacka och har ca 730 elever. Min handledare är en av två rektorer på skolan, hon heter Camilla och är ansvarig för årskurserna 4-9. Hennes kollega Anders är ansvarig för de yngre barnen i årskurs F-3.

Jag visste att jag ville göra även denna praktik på en skola eftersom  jag kommer att söka arbete som lärare efter min examen så all erfarenhet är mycket välkommen.
Anledningen till att jag kontaktade just denna skola berodde delvis på att jag kände till den sedan tidigare eftersom båda min barn gått i skolan där och jag var nöjd med hur den hade fungerat. Men den största anledningen var att jag läste om skolan i tidningen i höstas eftersom den har fått Kungsbacka kommuns “Lära för Livet”-pris 2016.  Motiveringen var följande ” Skolan har visat hur man långsiktigt kan skapa den bästa skola som elever och föräldrar kan önska sig genom delaktighet, samverkan, ansvar och en gemensam vision.”
Det gjorde mig nyfiken så jag blev väldigt glad då Camilla hörde av sig och sa att hon gärna ville bli min handledare.

Tanken med praktiken är att jag skall hänga med Camilla en hel del men inte hela tiden. Hon kommer även att knyta andra kontakter åt mig så att jag kommer att få en så bred bild som möjligt av hur det är att arbeta både på en grundskola och som rektor. Planen görs lite efterhand men jag vet att jag kommer att få tillfälle att vara med:
– Ett lärarlag i årskurs 6-9
– En förstelärare som även arbetar med schemaläggning
– En förskolechef
– Den kommunala förvaltningen.

Så nu vet ni ungefär lika mycket som jag visste när jag klev in på skolans i måndags morse för att vara med på en personaldag. Denna måndag var även fritids stängt så hela personalen kunde vara med. På förmiddagen var det en inhyrd talare , Robert (jag missade att anteckna hans efternamn), som föreläste om “Mod – Tillit – Höga Förväntningar”
Förmiddagen började med en mix av föreläsning och Think-Pair-Share runt frågor som “Vad är Tillit?”, “Har vi höga förväntningar på våra elever?” och “Hur visar våra elever mod?”.

Efter kaffet presenterade Robert en modell för att leda en verksamhet som såg ut så här:  Vision/Filosofi  =>  Metod  =>  Teknik  =>  Personlighet/Stil
Lärarna uppmanades nu att sätta sig i sin arbetslag och identifiera områden som de skulle kunna förbättra för att öka tilliten och och trivseln i sin del aav skolan. Med hjälp ev modellen skulle de sedan hitta ett sätt att kunna genomför det. Camilla placerade mig i ett lärarlag som arbetar med åk 6-9 och de fastnade snabbt i “Hur skall vi hantera mobiler/felaktigt användade av ipads under lektionerna”. Frågan var helt klart lite infekterad, meningarna var delade om hur stort problem det var och hur man skulle lösa det. Alla var frustrerade över att de hade snackat så himla mycket om det men aldrig lyckats lösa det.
Det blev ingen lösning den här gången heller….
Efter lunch gick lärarlagen ut till sina arbetsrum och fortsatte arbetet men då hade jag ett kort snack med Camilla om veckans planering och sen var det slut för dagen.

I onsdags hade jag 1,5 timme bokat med Camilla för att prata och planera lite mer. Hon är väldigt lätt att prata med och det finns mycket att prata om så tiden gick fort. Vi fick en planering gjord för nästa vecka och jag fick veta mer om den förändringsresa som hade inträffat från 2011 till 2016 som var anledningen till att de hade fått priset.  Jag fick med mig två böcker hem som Camilla tyckte jag skulle läsa “Den femte disciplinen” av Peter M Senge och “Schools that deliver” av John Edwards och Bill Martin. Den sistnämna är skriven av de två personer som guidade skolan genom förändringsarbete och boken beskriver just detta arbete på denna skolan och många andra.

Det känns som om detta kan bli jättebra och jag ser fram emot veckorna som kommer.

(Det blev visst inte så kort inlägg i alla fall…. 🙂